Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gitárerőművek - Vámos Zsolt - Gear 1/javítva/

2010.05.25

Üdv Mindenkinek! Vigyázat! ...hosszú leírás jön....de hasznos!  1.RÉSZ

A kezdő gitárosok egyik legnagyobb problémaköre illetve megoldandó feladata
egy megfelelő hangrendszer összeállítása, amely alatt értem az erősítők,hangfalak,
effektek,kábelek,rendszervzérlők,stb összeállítását és beállítását.
Az első és legfontosabb, hogy meghatározzuk, milyen stílusú zenei környezetben
szeretnénk gitározni, mert ez az ami alapvetően kell,hogy befolyásolja hangzásunkat.
Más jellegű hagzásokra van szükség a rockzenében és más sound-okra van szükségünk
például a funky műfajban.De még egy adott stíluson belül is vannak eltérések,
hiszen például a hard rock teljesen más karaktert igényel,mint mondjuk a trash metál.
Jelen írásomban néhány lehetéges megoldásról szeretnék információkat közölni,
melyeket az általam leginkább játszott műfajban, a hard rockban lehetnek mérvadók.
Természetesen itt csak a saját tapasztalataimat és módszereimet kívánom leírni...

A felszerelésünk alappillérei a gitárunk, az erősítőnk és a megfelelő hangfalunk
kell, hogy legyenek. Minden egyéb csak szinesíti a hangot.
A gitárokba most nem kívánok belemenni, mert ez a legszemélyesebb része felszerelésünknek és ahány ház, annyi szokás ugye.....Azt azonban fontos megjegyezni, hogy gitárunk felépítése, elektronikája, beállítása és a rajta való játékmód mind-mind hihetetlen
módon befolyásolják a megszólalásunkat, ezekre komolyan oda kell figyelni!

Az első és legfontosabb az erősítő kérdésköre. Két fő alternatíva közt választhatunk.
Csöves vagy nem csöves...illetve vannak még hibrid megoldások is, amikor az előfok
rész csöves és a végfok része nem, vagy ennek a fordítottja is létezik.
A lényeg, hogy erősítő vásárláskor igyekezzünk minél jobb minőségű és minél praktikusabb
kialakításút választani, természetesen figyelembe véve a pénztárcánk beltartalmát is.
Második helyen a hangfal kiválasztása szerepel. Ezek lehetnek egy, kettő,vagy több hangszórós megoldásúak és lehetnek egy dobozban az erősítőnkkel, vagy lehetnek külön dobozban is. A hangfalakat is hasonlóan igényesen és praktikusan válogassuk meg!
Kritériumai: teljesítmény, nagyság-felület és hangzás-hangszín....

A következőkben a saját hangrendszerem felépítését vázolom fel.

Pillanatnyilag egy Marshall JCM 2000 DSL-50 erősítőt használok, ami 50 w teljesítményű.
Ez egy két csatornás fej, ami önmagában nem tudná kielégíteni minden igényemet,
ezért néhány trükközésre és ravaszságra szükségem volt, mikor megépítettem a cuccot.
Az egyik csatornája egy clean /tiszta/, amihez tartozik egy kapcsoló, ezzel lehet
átváltani crunch módba. A másik csatornán pedig az over drive mód érhető el,ami szintén
egy kapcsolóval variálható durva /high-gain/ és kevésbé durva torzításúra.
Ezeken kívül ez a fej rendelkezik egy effekt loop-pal is, "send" és "return" csatlakozási lehetőséggekkel. A "send" kijárat az erőstő előfok részének kijárata, a "return" pedig a végerősítő rész bejárata. Ennek nagy a jelentősége, hiszen ide lehet csatlakoztatni különféle effekteket, és itt lehet például hangerő kiemelést is végezni az adott csatornán, amire ennél
a fejnél fontos igény lehet. Ebből az erősítőből önmagában egyszerre csak két féle hangzást
lehet előhozni adott beállításnál, ha többet szeretnénk,akkor szükség van az effekt loop és a különböző effektek /melyeket az erősítő elé kötünk/ vezérlésére is.
40 éves fejjel újra visszakanyarodtam az analóg megoldásokhoz és ismét kis pedálokat
gyűjtöttem be.Ezek a következők:
BOSS-ból: CS-3 /compressor/, CE-5 /chorus/, DS-1 /Distortion/, SD-1 /OverDrive/
valamint egy hangoló TU-2 /Chromatic Tuner/ és egy GE-7 /Equalizer/

Ezek mellett van egy Ibanez MS-10 Metal Charger és egy TC Electronic RPT-1 Nova Repeater
delay pedálom is és természetesen a jó öreg Jim Dunlop Cry Baby.
Az első fontos dolog, hogy meg kellett határozni, hogy melyik pedált hova kössem.
Általános szabályokat figyelembe véve az erősítő elé /sorrendben/ ezeket kötöttem:
Gitár-- Wah-TU2-CS3-SD1-MS10-DS1-CE5 --ERŐSÍTŐ /természetesen így a CE-5 csak a tiszta csatornán használható/, míg az erősítő effekt loop-jába ezek kerültek:
Erősítő SEND-- TC delay - GE7 --Erősítő Return. Itt a GE-7 főleg hangerő kiemelési
feladatokat lát el,időnként némi szóló hangszín korrekciós lehetőséggel....

Igen ám, de ha az ember ennyi pedált és sok hangszínt szeretne alkalmazni, akkor
meg kell oldani valamivel a pedálok egyidejű -különböző sorrendű kapcsolgatását is
az erősítő csatornáinak kapcsolásával együtt....és hát ugye csak egy lábunk van a
kapcsoláshoz /jobb esetben/, mert a másik minket tart.
Ezt a problémát én a G-Lab GSC-3 /pedál/ és G-Lab MGC-6 /rack/ nevű loop vezérlőkkel
oldottam meg, amelyek előprogramozva elvégzik helyettünk a sok tánclépést és nyomogatást.
A lényeg, hogy az erősítőm elé kötött effekt pedálok a GSC-3-ba vannak bekötve,
a TC delay-t és a GE-7 equalizert pedig a MGC-6-ba kötöttem. A két G-lab között midi kapcsolat van, ezért szinkronban dolgoznak. Tehát hogy teljesen világos legyen, beállítom az erősítőm mindkét csatornáját egy optimális hangszínre, az egyik egy tiszta jellegű, a másik pedig egy durvább crunch jellegű beállítás. Azokat a pedálokat, amelyeket az erősítő előtt használok, a G-Lab GSC-3 kapcsolgatja,míg az erősítőm effekt loop-jába kötött TC delay-t és a GE7 hangerő kiemelést végző pedálokat pedig a MGC-6 /rack/ kapcsolgatja és ő oldja meg
a csatorna kapcsolást is. Az egész programozható, így a GSC-3 pedálon egyetlen gomb lenyomásával minden effekt és mindkét csatorna egyidejűleg kapcsolhatóvá válik.

Beállításaim, konfigurációk:

 1.Program: teljesen natúran az erősítő tiszta csatornája szól. No effekt.
 2.Program: az erősítő tiszta csatornája + előtte a CS-3 és CE-5, az effekt loopban
            pedig a TC delay. Így kaptam egy bontogatáshoz használható chorus-delay színt.
 3.Program: teljesen natúran az erősítő overdrive csatornája szól. No effekt.
            Ezt "döngöléshez" használom és ez egy crunch jellegű hangszín.
 4.Program: az erősítő overdrive csatornája szól + a loop-ban a TC delay + GE-7
            hangerő kiemelés, tehát ez egy kisebb torzítású /crunch/ szóló hagszín....
 5.Program: az erősítő overdrive csat.szól + előtte SD-1 boost-olás + az erősítő
            loop-jában TC delay és GE7 hangerő kiemelés...ez a durvább szóló 1.
 6.Program: tiszta csatorna + erősítő előtt CS-3 + effelt loop-ban TC delay és GE-7
            hangerő kiemelés, ez egy tiszta szóló szín...
 7.Program: tiszta csat. + erősítő előtt CS-3, DS-1 vagy MS-10 + effelt loop-ban TC delay
            ez egy visszafogotabb szóló hangszín kis torzítással halkabban.
 8.Program: tiszta csat. + erősítő előtt CS-3, DS-1 vagy MS-10 + effelt loop-ban TC delay
            + GE-7 hangerő kiemelés, kis torzítású szóló szín...
 9.Program: erősítő overdrive csat. + előtte SD-1, ez egy agresszívabb kiséret...
10.Program: erősítő overdrive csat. + előtte DS-1 + az effekt loop-ban TC delay
            + GE-7 hangerő kiemelés, ez a durvább szóló 2.

Tíz hangszín,illetve beállítás azonnal előhívható egyetlen nyomással, ami nem semmi
ahoz képest hogy az erősítő /DSL-50/ egyszerre csak két beállítást tud, tehát két
erősítő hagszínból lett rögtön tíz, de lehetne akármennyi is!
Fantáziánknak csak pedáljaink, effektjeink szabhatnak gátat, illetve még annyi,
hogy a GSC-3 és az MGC-6 is 6-6 loop-ot tartalmaz alapból,de ezek bővíthetők bármennyire!

Jelenleg egy darab DSL-50 fejjel vitézkedek,viszont megrendeltem egy Marshall 1959HW erősítőt is,ami napokon belül megérkezhet. Két, illetve több erősítős rendszereket is rendszeresen használok, akkor azonban az egész cájgot kissé át kell rendezni.
Nagyobb bulikon egy 412-es Marshall 1960 AX /Green Back/ hanfalat, míg kisebb színpadokon egy 212-es hangfalat használok, melyben 2 db Selection Custom /2-szer 80W/ hangszóró van. Ha többutas cuccot használok, akkor igény szerint még egy vagy két 412-es ládát kapcsolok hozzá a rendszerhez.
Következő írásomban arra adok majd ötleteket, hogyan érdemes kialakítani egy több utas
professzionális rendszert és az miért jó.

www.vamoszsolt.eoldal.hu/archiv/uploaded/15

Vámos Zsolt

 

A mappában található képek előnézete Vámos Zsolt Gear 1

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

online casino zhdhk

(Ahmxpanine, 2018.07.06 12:13)

online casinos <a href="https://onlinecasinoplay.us.org/">online casinos for us players</a> online gambling <a href=" https://onlinecasinoplay.us.org/">betfair online casino</a> | <a href=https://onlinecasinoplay.us.org/>mgm online casino</a> <a href=https://onlinecasinoplay.us.org/>bovada casino</a>

foldes.janos55@gmail.com

(Földes János, 2013.06.09 18:42)

Szia !
Van egy Vox ToneLab LE Tipusú Multi effektem, egy Marshall MG100 DFX-el használom. Az lenne a kérdésem,hogy ha további analog pedálokat akarok csatlakoztatni, akkor mi a megoldás. Ha a Multi effektnek a Marshallba a Send -Return féle megoldást választom akkor az mehet-e ? Vagy a pedálokat a Muliti effekt elé kötöm sorbe ( kisvasút )és utána jön a GE7-compressor- Wah és a gitár. Várom megtisztelő válaszod ! Üdv. János

Re: foldes.janos55@gmail.com

(Vámos Zsolt, 2013.06.11 23:50)

úúúúúúúhhhh
Szia!
Nem egészen értem a kérdésedet.....
A Marshall MG100 DFX az nem egy effektekkel kombinált erősítő?
Pontosan hogy akarod összekötni, mert nem értem?
Üdv! Zs.

foldes.janos55@gmail.com

(Földes János, 2013.04.18 19:10)

Szia !
Köszi a múltkori segítséget a wah pedállal kapcsolatban. Az általad mondott sorrendben minden szuper. A következőt szeretném tőled kérdezni. Van egy új GLab Dual Vintage pedálom,csak kipróbáltam, egyáltalán nem volt használva.Olvastam az oldaladon ,hogy te használod a Loop-ját. El szeretném adni 35000Ft-ért, az ár némileg alku képes. Az új ára jóval több. Ha esetleg érdekel,vagy valakit a köreidben, akkor szívesen eladnám.

Üdv. jános

Re: foldes.janos55@gmail.com

(Vámos Zsolt, 2013.04.19 01:15)

Köszi, de engem nem érdekel! :) ...egyébként G-Lab endorser is vagyok!
...és nem is tudok senkit..... :(

földes.janos55@gmail.com

(Földes János, 2013.04.18 19:08)

Szia !
Köszi a múltkori segítséget a wah pedállal kapcsolatban. Az általad mondott sorrendben minden szuper. A következőt szeretném tőled kérdezni. Van egy új GLab Dual Vintage pedálom,csak kipróbáltam, egyáltalán nem volt használva.Olvastam az oldaladon ,hogy te használod a Loop-ját. El szeretném adni 35000Ft-ért, az ár némileg alku képes. Az új ára jóval több. Ha esetleg érdekel,vagy valakit a köreidben, akkor szívesen eladnám.

Üdv. jános

foldes.janos55@gmail.com

(Földes János, 2013.03.24 15:42)

Szia ! Következő a kérdésem. Van egy Cry Baby wah pedálom , egy VOX Tone Lab után kötöttem,utána EHM Muff torzító ,egy Marshall JH1 és egy Ibanez compressor van sorba kötve. A torzítók kiválóan működnek. A wah pedál nem szól normálisan, ha bekapcsolom a torzítókat, akkor valami leveszi a teljesítmény ,ill. crunch-os hangzást ad. Mit javasolsz ? Ha sor végére kötöm a wah pedált, akkor ez a probléma megszűnik, vagy nincs jelentősége. Marshall MG 100 DFX erősítőt használok. Ha küldenél egy rajzot, azt megköszönném. Üdv.

Re: foldes.janos55@gmail.com

(Vámos Zsolt, 2013.03.25 00:36)

Szia!

A Wah pedálokat a lánc legelejére szokás tenni, közvetlenül a gitár után, legalábbis így a legoptimálisabb! A compressororok pedig a wah után szoktak szintén a lánc legelejére kerülni.....Természetesen lehet máshogy is, de ezzel a sorrenddel nem nagyon lehet mellé trafálni. Hogy neked miért nem szól megfelelően, ezt így a távolból nem tudom megmondani, talán a wah pedáloddal van valami gebasz, de sok egyéb is lehet!

Üdv! Zsolt

gillansrock@freemail.hu

(Gillan, 2010.09.13 14:11)

Szia!

Az 1959 slp új ára fél millió,használtan pedig nagyon ritkán tűnik fel a hazai piacon.Az e Bay-en pedig rizikó szerintem.Kérdés: ismersz-e olyan szakit aki épít egy 59-es reprodukciót! köszönöm esetleges válaszodat! Üdv.!